KARAYOLU TAŞIMACILIĞI


KARAYOLU TAŞIMACILIĞI (ROAD TRANSPORTATION)





Karayolu Taşımacılığı  Nedir? 


Karayolu Taşımacılığı; yüklemenin, sevk noktasından teslimat noktasına kadar geçen tüm sürecin karayolu güzergahı kullanılarak taşınmasını içeren taşımacılık modelidir. Karayolu Taşımacılığı; mal ve malzemelerin güvenilir, hızlı, ekonomik ve verimli bir şekilde taşınmasına olanaklar sağlamaktadır.



Avantajları olduğu gibi dezavantajları bulunmaktadır. Fakat buna karşı, ülkemizde hava ve deniz yolu taşımacılığına göre çok daha fazla tercih edilmekte ve bu oran gün geçtikçe daha da artış göstermektedir.

Hem iç hem de dış ticarette, çoğu tüketim malları karayolu ile taşınmaktadır. Karayolu taşımacılığı diğer taşımacılık modelleri ile rekabet etmektedir. Ancak daha esnek ve daha alternatifli kullanıma açık olmaları sebebiyle önemli bir avantaj sağlamaktadır.


Karayolu Taşımacılığı Avantajları Nelerdir?



  • Kısa mesafeli taşımalarda daha hızlı taşımacılık imkanı ve ekonomik kolaylık
  • Kapıdan kapıya teslimat kolaylığı 
  • Hızlı servis olanağı, sevk ve teslimat zamanlarını rahatlıkla ayarlayabilme 
  • İstenilen zamanda, istenilen yerde yükleme, boşaltma ve sefer imkanı 
  • Araçların daha kolay planlanması ve temininin kolaylığı 
  • Düşük elleçleme maliyeti ve hasar riski bulunması 
  • Çok farklı hacimlerde taşıma yapılabilmesi 
  • Diğer modalara kıyasla altyapı yatırımları daha az olması 
  • Terminal gereksinimi genellikle az olması 
  • Üretim ve tüketimi birbirine bağlamada en elverişli yol olması 
  • Uygun coğrafik koşullar altında ulaşım ağı neredeyse sınırsız olması 
  • Taşıma hızını artırma ve azaltma olanağının bulunması





Karayolu Taşımacılığı Dezavantajları Nelerdir?



  • Ağırlık sınırlamalarının olması
  • Diğer taşımacılık modellerine göre tek seferde daha az yük taşınması
  • Kötü hava koşullarından etkilenmesi ve daha fazla kaza riskinin bulunması
  • Pazar dalgalanmasının belirsizliği
  • Çevre kirliliği yaratması 
  • Trafik yoğunluğu yaratması




Karayolu Taşımacılıkta Türkiye’den Çıkış Noktaları



Gümrük Kapıları
Kara Hudut Kapıları



Türkiye'de, 30 karayolu, 8 demiryolu, 101 denizyolu ve 64 havayolu olmak üzere toplam 203 adet hudut kapısı bulunmaktadır. Karayolu hudut kapılarında 29, demiryolu hudut kapılarında 5, denizyolu hudut kapılarında 43, havayolu hudut kapılarında 13 gümrük müdürlüğü hizmet vermektedir. Diğer taraftan, 10 serbest bölge gümrük müdürlüğü, 64 iç gümrük müdürlüğü bulunmaktadır.  Toplam 164 Gümrük Müdürlüğünün 14’ü fiilen kapalı olup 150 faal gümrük müdürlüğü ile hizmetler yürütülmektedir.



KARA HUDUT KAPILARIMIZ


HUDUT KAPISININ ADI


GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜ

KOMŞU ÜLKEDEKİ HUDUT KAPISI

DURUMU


BAKANLAR
KURULU
KARARI
TARİH ve SAYISI

SINIR ÜLKESİ
1
Pazarkule   (Edirne)
Pazarkule Gümrük Müdürlüğü
Kastanion
Faal
Daimi
20.04.1952-3/15923
Yunanistan
2
İpsala
(Edirne)
İpsala Gümrük Müdürlüğü
Kipi
Faal
Daimi
10.07.1961-5/1444
Yunanistan
3
Kapıkule
(Edirne)
Kapıkule Gümrük Müdürlüğü
Kapitan Andrevo
Faal
Daimi
04.09.1953-4/1407
Bulgaristan
4
Hamzabeyli
(Edirne)
Hamzabeyli Gümrük Müdürlüğü
Lesova
Faal
Daimi
22.11.2004-2004/8117
Bulgaristan
5
Dereköy
(Kırklareli)
Dereköy Gümrük Müdürlüğü
Malko Tırnova
Faal
Daimi
18.07.1969-6/12115
Bulgaristan
6
Sarp
(Artvin)
Sarp Gümrük Müdürlüğü
Sarpi
Faal
Daimi
31.08.1988-88/13286
Gürcistan
7
Türkgözü
(Ardahan)
Türkgözü Gümrük Müdürlüğü
Vale
Faal
Daimi
12.07.1995-95/7073
Gürcistan
8
Aktaş
(Ardahan)
Aktaş Gümrük Müdürlüğü
Kartsakhi
Faal
Daimi
24.07.1995-95/7140
Gürcistan
9
Muratlı
(Artvin)
Muratlı Gümrük Müdürlüğü
Maradidi
Faal Değil
Daimi
26.11.2013- 2013/5677
Gürcistan
10
Dilucu
(Iğdır)

Dilucu Gümrük Müdürlüğü
Sederek
Faal
Daimi
20.05.1992-92/3065
Nahcivan
11
Gürbulak
(Ağrı)
Gürbulak Gümrük Müdürlüğü
Bazergan
Faal
Daimi
04.09.1953-4/1407
İran
12
Kapıköy
(Van)
Kapıköy Gümrük Müdürlüğü
Razi
Faal
Daimi
13.05.2010-2010/411
İran
13
Esendere
(Hakkari)
Esendere Gümrük Müdürlüğü
Serow
Faal
Daimi
15.09.1964-6/3651
İran
14
Habur
(Şırnak)
Habur Gümrük Müdürlüğü
El-Halil
Faal
Daimi
18.07.1969-6/12119
Irak
15
Derecik
(Hakkari)
Derecik Gümrük Müdürlüğü
Mergesur
Faal Değil
Daimi
14.02.2011-2011/1434
Irak
16
Üzümlü
(Hakkari)
Üzümlü Gümrük Müdürlüğü
Serzeare
Faal
Daimi
25.05.2015-2015/7704
Irak
17
Gülyazı
(Şırnak)
Gülyazı Gümrük Müdürlüğü
Zaho
Faal Değil
Geçici
24.01.2012- Bakan Onayı
Irak
18
Aktepe
(Şırnak)
Aktepe Gümrük Müdürlüğü
Bacuka

Faal Değil
Daimi
21.04.2014-2014/6271
Irak
19
Ovaköy
(Şırnak)
Ali Rıza Efendi Gümrük Müdürlüğü
Karavala
Faal Değil
Daimi
21.04.2014-2014/6271
Irak
20
Karkamış
(Gaziantep)
Karkamış Gümrük Müdürlüğü
Carablus
Faal
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye
21
Cilvegözü
(Hatay)
Cilvegözü Gümrük Müdürlüğü
Babul Havva
Faal
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye
22
Yayladağı
(Hatay)
Yayladağı Gümrük Müdürlüğü
Kesep
Faal*
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye
23
Nusaybin
(Mardin)
Nusaybin Gümrük Müdürlüğü
Kamışlı
Faal*
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye
24
Akçakale
(Şanlıurfa)
Akçakale Gümrük Müdürlüğü
Tell Abyat
Faal*
Daimi
16.10.1974-7/9027
Suriye
25
Öncüpınar
(Kilis)
Öncüpınar Gümrük Müdürlüğü
Bab Es Selame
Faal
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye
26
Çobanbey
(Gaziantep)
Çobanbey Gümrük Müdürlüğü
Ar Ra'i
Faal
Geçici
08.02.2013-Bakan Onayı
Suriye
27
Ceylanpınar
(Şanlıurfa)
Ceylanpınar Gümrük Müdürlüğü
Resulayn
Faal Değil
Geçici
26.03.1999- Bakan Onayı
Suriye
28
Mürşitpınar
(Şanlıurfa)
Mürşitpınar Gümrük Müdürlüğü
Ayn El Arab
Faal Değil
Geçici
08.09.2010- Bakan Onayı
Suriye
29
Kumlu
(Hatay)
Zeytin Dalı
Gümrük Müdürlüğü
Afrin
Faal
Geçici
17.04.2018- Bakan Onayı
Suriye
30
Şenyurt
(Mardin)
Derbesiye
Faal Değil
Daimi
04.09.1953-4/1407
Suriye

-
BORUALAN GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜ
-
FAAL DEĞİL
-
-
İRAN



   Kaynak: https://www.ticaret.gov.tr/gumruk-islemleri/gumruk-idareleri/hudut-kapilari/kara-hudut-kapilari