KARAYOLU TAŞIMACILIĞI (ROAD TRANSPORTATION)
Karayolu Taşımacılığı Nedir?
Karayolu
Taşımacılığı; yüklemenin, sevk noktasından teslimat noktasına kadar geçen tüm
sürecin karayolu güzergahı kullanılarak taşınmasını içeren taşımacılık
modelidir. Karayolu Taşımacılığı; mal ve malzemelerin güvenilir, hızlı, ekonomik
ve verimli bir şekilde taşınmasına olanaklar sağlamaktadır.
Avantajları
olduğu gibi dezavantajları bulunmaktadır. Fakat buna karşı, ülkemizde hava ve
deniz yolu taşımacılığına göre çok daha fazla tercih edilmekte ve bu oran gün
geçtikçe daha da artış göstermektedir.
Hem iç
hem de dış ticarette, çoğu tüketim malları karayolu ile taşınmaktadır. Karayolu
taşımacılığı diğer taşımacılık modelleri ile rekabet etmektedir. Ancak daha esnek
ve daha alternatifli kullanıma açık olmaları sebebiyle önemli bir avantaj
sağlamaktadır.
Karayolu Taşımacılığı Avantajları Nelerdir?
- Kısa mesafeli taşımalarda daha hızlı taşımacılık imkanı ve ekonomik kolaylık
- Kapıdan kapıya teslimat kolaylığı
- Hızlı servis olanağı, sevk ve teslimat zamanlarını rahatlıkla ayarlayabilme
- İstenilen zamanda, istenilen yerde yükleme, boşaltma ve sefer imkanı
- Araçların daha kolay planlanması ve temininin kolaylığı
- Düşük elleçleme maliyeti ve hasar riski bulunması
- Çok farklı hacimlerde taşıma yapılabilmesi
- Diğer modalara kıyasla altyapı yatırımları daha az olması
- Terminal gereksinimi genellikle az olması
- Üretim ve tüketimi birbirine bağlamada en elverişli yol olması
- Uygun coğrafik koşullar altında ulaşım ağı neredeyse sınırsız olması
- Taşıma hızını artırma ve azaltma olanağının bulunması
Karayolu Taşımacılığı Dezavantajları Nelerdir?
- Ağırlık sınırlamalarının olması
- Diğer taşımacılık modellerine göre tek seferde daha az yük taşınması
- Kötü hava koşullarından etkilenmesi ve daha fazla kaza riskinin bulunması
- Pazar dalgalanmasının belirsizliği
- Çevre kirliliği yaratması
- Trafik yoğunluğu yaratması
Karayolu Taşımacılıkta Türkiye’den Çıkış Noktaları
Türkiye'de, 30 karayolu, 8 demiryolu, 101 denizyolu ve 64 havayolu olmak üzere toplam 203 adet hudut kapısı bulunmaktadır. Karayolu hudut kapılarında 29, demiryolu hudut kapılarında 5, denizyolu hudut kapılarında 43, havayolu hudut kapılarında 13 gümrük müdürlüğü hizmet vermektedir. Diğer taraftan, 10 serbest bölge gümrük müdürlüğü, 64 iç gümrük müdürlüğü bulunmaktadır. Toplam 164 Gümrük Müdürlüğünün 14’ü fiilen kapalı olup 150 faal gümrük müdürlüğü ile hizmetler yürütülmektedir.
KARA HUDUT KAPILARIMIZ
|
|||||||
HUDUT KAPISININ ADI
|
GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜ
|
KOMŞU ÜLKEDEKİ HUDUT KAPISI
|
DURUMU
|
BAKANLAR
KURULU
KARARI
TARİH ve SAYISI
|
SINIR ÜLKESİ
|
||
1
|
Pazarkule (Edirne)
|
Pazarkule Gümrük Müdürlüğü
|
Kastanion
|
Faal
|
Daimi
|
20.04.1952-3/15923
|
Yunanistan
|
2
|
İpsala
(Edirne)
|
İpsala Gümrük Müdürlüğü
|
Kipi
|
Faal
|
Daimi
|
10.07.1961-5/1444
|
Yunanistan
|
3
|
Kapıkule
(Edirne)
|
Kapıkule Gümrük Müdürlüğü
|
Kapitan Andrevo
|
Faal
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Bulgaristan
|
4
|
Hamzabeyli
(Edirne)
|
Hamzabeyli Gümrük Müdürlüğü
|
Lesova
|
Faal
|
Daimi
|
22.11.2004-2004/8117
|
Bulgaristan
|
5
|
Dereköy
(Kırklareli)
|
Dereköy Gümrük Müdürlüğü
|
Malko Tırnova
|
Faal
|
Daimi
|
18.07.1969-6/12115
|
Bulgaristan
|
6
|
Sarp
(Artvin)
|
Sarp Gümrük Müdürlüğü
|
Sarpi
|
Faal
|
Daimi
|
31.08.1988-88/13286
|
Gürcistan
|
7
|
Türkgözü
(Ardahan)
|
Türkgözü Gümrük Müdürlüğü
|
Vale
|
Faal
|
Daimi
|
12.07.1995-95/7073
|
Gürcistan
|
8
|
Aktaş
(Ardahan)
|
Aktaş Gümrük Müdürlüğü
|
Kartsakhi
|
Faal
|
Daimi
|
24.07.1995-95/7140
|
Gürcistan
|
9
|
Muratlı
(Artvin)
|
Muratlı Gümrük Müdürlüğü
|
Maradidi
|
Faal Değil
|
Daimi
|
26.11.2013- 2013/5677
|
Gürcistan
|
10
|
Dilucu
(Iğdır)
|
Dilucu Gümrük Müdürlüğü
|
Sederek
|
Faal
|
Daimi
|
20.05.1992-92/3065
|
Nahcivan
|
11
|
Gürbulak
(Ağrı)
|
Gürbulak Gümrük Müdürlüğü
|
Bazergan
|
Faal
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
İran
|
12
|
Kapıköy
(Van)
|
Kapıköy Gümrük Müdürlüğü
|
Razi
|
Faal
|
Daimi
|
13.05.2010-2010/411
|
İran
|
13
|
Esendere
(Hakkari)
|
Esendere Gümrük Müdürlüğü
|
Serow
|
Faal
|
Daimi
|
15.09.1964-6/3651
|
İran
|
14
|
Habur
(Şırnak)
|
Habur Gümrük Müdürlüğü
|
El-Halil
|
Faal
|
Daimi
|
18.07.1969-6/12119
|
Irak
|
15
|
Derecik
(Hakkari)
|
Derecik Gümrük Müdürlüğü
|
Mergesur
|
Faal Değil
|
Daimi
|
14.02.2011-2011/1434
|
Irak
|
16
|
Üzümlü
(Hakkari)
|
Üzümlü Gümrük Müdürlüğü
|
Serzeare
|
Faal
|
Daimi
|
25.05.2015-2015/7704
|
Irak
|
17
|
Gülyazı
(Şırnak)
|
Gülyazı Gümrük Müdürlüğü
|
Zaho
|
Faal Değil
|
Geçici
|
24.01.2012- Bakan Onayı
|
Irak
|
18
|
Aktepe
(Şırnak)
|
Aktepe Gümrük Müdürlüğü
|
Bacuka
|
Faal Değil
|
Daimi
|
21.04.2014-2014/6271
|
Irak
|
19
|
Ovaköy
(Şırnak)
|
Ali Rıza Efendi Gümrük Müdürlüğü
|
Karavala
|
Faal Değil
|
Daimi
|
21.04.2014-2014/6271
|
Irak
|
20
|
Karkamış
(Gaziantep)
|
Karkamış Gümrük Müdürlüğü
|
Carablus
|
Faal
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
21
|
Cilvegözü
(Hatay)
|
Cilvegözü Gümrük Müdürlüğü
|
Babul Havva
|
Faal
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
22
|
Yayladağı
(Hatay)
|
Yayladağı Gümrük Müdürlüğü
|
Kesep
|
Faal*
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
23
|
Nusaybin
(Mardin)
|
Nusaybin Gümrük Müdürlüğü
|
Kamışlı
|
Faal*
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
24
|
Akçakale
(Şanlıurfa)
|
Akçakale Gümrük Müdürlüğü
|
Tell Abyat
|
Faal*
|
Daimi
|
16.10.1974-7/9027
|
Suriye
|
25
|
Öncüpınar
(Kilis)
|
Öncüpınar Gümrük Müdürlüğü
|
Bab Es Selame
|
Faal
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
26
|
Çobanbey
(Gaziantep)
|
Çobanbey Gümrük Müdürlüğü
|
Ar Ra'i
|
Faal
|
Geçici
|
08.02.2013-Bakan Onayı
|
Suriye
|
27
|
Ceylanpınar
(Şanlıurfa)
|
Ceylanpınar Gümrük Müdürlüğü
|
Resulayn
|
Faal Değil
|
Geçici
|
26.03.1999- Bakan Onayı
|
Suriye
|
28
|
Mürşitpınar
(Şanlıurfa)
|
Mürşitpınar Gümrük Müdürlüğü
|
Ayn El Arab
|
Faal Değil
|
Geçici
|
08.09.2010- Bakan Onayı
|
Suriye
|
29
|
Kumlu
(Hatay)
|
Zeytin Dalı
Gümrük Müdürlüğü
|
Afrin
|
Faal
|
Geçici
|
17.04.2018- Bakan Onayı
|
Suriye
|
30
|
Şenyurt
(Mardin)
|
Derbesiye
|
Faal Değil
|
Daimi
|
04.09.1953-4/1407
|
Suriye
|
|
|
-
|
BORUALAN GÜMRÜK MÜDÜRLÜĞÜ
|
-
|
FAAL DEĞİL
|
-
|
-
|
İRAN
|