İÇ SUYOLU (NEHİR) TAŞIMACILIĞI


İÇ SUYOLU (NEHİR) TAŞIMACILIĞI


inland waterway transport


İç Suyolu (Nehir) Taşımacılığı Nedir?


İç Suyolu Taşımacılığı; nehirler, göller, akarsular ve su kanalları üzerinde özel tip gemiler ile yapılan taşımacılıktır.



Nehir TAŞIMACILIĞI



İç Suyolu Taşımacılığının tarihi oldukça eskilere dayanmaktadır. Antik çağdan süregelen zamanda Mezopotamya vadisinde Dicle ve Fırat nehirlerinden, Mısır’ın bereketli nehri Nil’e, Avrupa’da Ren ve Tuna nehirlerine kadar nehir taşımacılığı aktif olarak kullanılmıştır.


Bu taşımacılıkta genellikle Feeder denilen kısmen uzun, hafif, düşük tonajlı tekne veya gemilerle gerçekleştirilir. Taşınan yükler demiryolu veya kara taşımacılık şekliyle limanlara aktarılarak deniz taşımacılığına devam edilir. Bu linkte de açıkladığımız üzere intermodal taşımacılık modunun bir ayağı olarak kullanılmış olur. (bkz: Intermodal Taşımacılık)


Nehir taşımacılığı yapılabilmesi için söz konusu Suyolunun eğiminin ve ona bağlı olarak belirlenen hızının uygun olması gereklidir. Aksi geminin alabora olması olasılığı ortaya çıkacaktır. Bu yüzden genelde düz olan sular üzerinde taşımacılık yapılır.


Veya taşımacılığın sağlayacağı katkı ve avantaj çok büyük ve önemli ise kademeli su kontrol sistemleri yapılarak su, düz ve akıntısız hale getirilir. Tıpkı Panama Kanalında olduğu gibi gemiler basınç veya hidrolik sistemlerle alçaltılıp yükseltilir. Ayrıca su derinliğinin yeterli olması ve teknenin dibe batmaması ve karaya oturmaması gerekir çünkü çok basittir ki bu halde taşımacılık yapılamaz. Bu durumda da yapay olarak derinleştirme ve genişletme çalışmaları yapılabilir.


İç suyollarında tüketilen enerji miktarının karayolu taşımacılığında kullanılan enerjinin yüzde 30'undan az olduğu ve demiryolu taşımacılığının kullandığı enerji miktarının yaklaşık yüzde 80'i olduğu iddia edilmektedir.


INLAND WATERWAY TRANSPORT


İç Suyolu (Nehir) Taşımacılığı Avantajları Nedir?

  • Düşük enerjiye ihtiyaç duyar ve tüketir.
  • Büyük miktarda mal ve ürün, iç suyolları kullanılarak kolaylıkla taşınabilmesi
  • Gürültü kirliliği ve CO2 emisyonu dahil minimum çevre kirliliğine neden olması
  • Taşıma birimi başına işgücü verimliliği yüksek olması
  • Taşıma hacmi başına düşük malzeme gereksinimi olması
  • Malzeme ihtiyacının demiryolunun yarısından az ve karayolu taşımacılığının dörtte birinden az olması



İç Suyolu (Nehir) Taşımacılığı Dezavantajları Nedir?

  • Yavaş bir taşıma şekli olması
  • Kapıdan kapıya teslimatın mümkün olmaması
  • Hava koşulları nadiren de olsa bir engel teşkil etmesi



NEHİR TAŞIMACILIĞI



İç Suyolu (Nehir) Taşımacılığı Çeşitleri Nedir?

3 ana tür iç suyolu vardır diyebiliriz;

  1. Birinci tür iç suyolu taşımacılığı doğal kanal veya nehir veya nehrin akışının değişmediği kısmıdır. Böylece, iç suyolu tamamen doğaldır. Ancak, nehir eğitim çalışmaları ile kanal nehrinin geliştirilmesi mümkündür.
  2. Kanalize nehir, akışının belirli bir dereceye kadar mühendislik çalışmaları tarafından yönetildiği bir başka iç suyolları türüdür.
  3. Nihai iç suyolu türü tamamen bir mühendislik çalışmasıdır. Kanal, nehir yönlendirilerek veya rezervuardan pompalanarak inşa edilir.